Αναρτήθηκε από: chairephanes | 22 Μαΐου, 2009

Αρχαιολογία ή αρχαιολογία;

Η Αρχαιολογία δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα, αν και αποτέλεσε τον πυλώνα της διαμόρφωσης της νεοελληνικής ταυτότητας. Πάντοτε εθεωρείτο η τροχοπέδη στην «ανάπτυξη» (ποιά;;;;) του τόπου.

Παρ’ όλα αυτά η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ο κατ’ εξοχήν αρμόδιος φορέας για την διάσωση και προστασία των αρχαίων, στελεχωνόταν από επιστήμονες ικανούς και προπάντων μαχητικούς για την υπεράσπιση των αρχαίων. Προκειμένου να διασώσουν και να υπερασπίσουν τα αρχαία, οι άνθρωποι αυτοί ήταν διατεθειμένοι να έρθουν σε ρήξεις με τους τοπικούς άρχοντες και τα κάθε είδους επιχειρηματικά, συμφέροντα, τα οποία εμπόδιζαν το αρχαιολογικό έργο.

Αυτή τη στιγμή η Αρχαιολογία στην Ελλάδα έχει χάσει το κεφαλαίο αρχικό της γράμμα, αυτό που δήλωνε ότι πρόκειται για επιστήμη και συνάμα λειτούργημα, και έχει μετατραπεί σε «αρχαιολογία» – δηλαδή ένα απλό επάγγελμα σαν όλα τα άλλα  και δυστυχώς πολύ φοβάμαι ότι πνέει τα λοίσθια. Οι αιτίες είναι πολλές και θα συζητηθούν ξεχωριστά σε επόμενες αναρτήσεις.

Κατ’ αρχήν θα αναφερθώ στο σημερινό εργασιακό καθεστώς των Αρχαιολόγων.

Ως γνωστόν, οι Αρχαιολόγοι προσλαμβάνονταν αρχικά μέσω αυστηρών διαγωνισμών του Υπουργείου Πολιτισμού και έπειτα, το 2003, μέσω του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, μιας διαδικασίας που παρά τα όσα – σημαντικά –  αρνητικά και τρωτά της σημεία, οδηγούσε τουλάχιστον στην είσοδο καταρτισμένων επιστημόνων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Πέραν όμως των διαγωνισμών, υπήρξαν τα τελευταία 20 χρόνια 2 μεγάλα κύματα μονιμοποίησης προσωπικού με μόνο και αποκλειστικό κριτήριο την προϋπηρεσία. Δεν αμφιβάλλω σε καμία περίπτωση ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο προσελήφθησαν άτομα έμπειρα και ικανά, τα οποία εργάζονταν για πολλά χρόνια. Μαζί τους όμως μπήκαν στην Υπηρεσία – και το ποσοστό τους είναι μεγάλο – άτομα τα οποία βολεύτηκαν απλώς στο δημόσιο και τα οποία δεν δίστασαν να προσκομίσουν για το σκοπό αυτό ακόμη και πλαστά δικαιολογητικά, που τεκμηρίωναν είτε μεγάλη προϋπηρεσία είτε αναπηρία.

Και εμείς οι νέοι Αρχαιολόγοι; Καθώς είναι πλέον εμφανές ότι η εποχή των διαγωνισμών παρήλθε (ανεπιστρεπτί άραγε; ), εμείς δουλεύουμε, «χάρη» στο περίφημο διάταγμα Παυλόπουλου 24 μήνες επί συμβάσει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, και έπειτα μόνο ιδιωτικά, δηλ. σε εργολάβους και, το χειρότερο από όλα, σε ιδιοκτήτες οικοπέδων.

Το εργασιακό καθεστώς αυτό είναι από κάθε άποψη εφιαλτικό. Εφιαλτικό για έναν άνθρωπο που σπούδασε και σπουδάζει μια επιστήμη για να επιτελέσει το λειτούργημα του Αρχαιολόγου και που δουλεύει με όρεξη πάνω σε αυτό που σπούδασε, για να το δει έπειτα να κατασπαράσσεται από τους εκσκαφείς του εργολάβου και τις συνεχείς κρούσεις του για χρηματισμό, που συνήθως συνοδεύονται από ένα «καφεδάκι» και διάφορα άλλα «δωράκια» ή, σε περίπτωση που ο αρχαιολόγος αρνηθεί να ενδώσει,  από άλλου είδους εκβιασμούς.

Εφιαλτικότερο όμως είναι το να προσλαμβάνεται ο Αρχαιολόγος από τον ιδιοκτήτη. Πέρα από όλα τα παραπάνω, ο ιδιοκτήτης θεωρεί συνήθως τον Αρχαιολόγο υπάλληλό του, αφού στο κάτω-κάτω τον πληρώνει κιόλας. Επειδή δε συνήθως οι ιδιοκτήτες δεν έχουν την ίδια οικονομική επιφάνεια με έναν εργολάβο, δεν ασφαλίζουν ούτε τον Αρχαιολόγο ούτε τους εργάτες. Πολλές φορές μάλιστα δεν τον πληρώνουν ούτε καν σύμφωνα  με τα προβλεπόμενα από τον νόμο.

Το πιο εξωφρενικό και εφιαλτικότερο όλων είναι ότι αυτή η πρακτική έχει πλέον παγιωθεί, και αν δεν προωθείται κιόλας, γίνεται τουλάχιστον ανεκτή, από μονίμους Αρχαιολόγους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, που τυρβάζουν περί άλλα και ανέχονται να υποσκάπτεται ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ.

Περιττό βέβαια να αναφερθεί ότι συχνά Αρχαιολόγοι της Υπηρεσίας είτε αδιαφορούν είτε κάνουν ακόμη και ντίλι με εργολάβους και ιδιοκτήτες για να περικοπούν ένσημα και μισθοί των νέων συναδέλφων.

Άραγε ο ρόλος του νέου Αρχαιολόγου που δουλεύει σε αυτό το καθεστώς είναι:

  • Να κάνει τα στραβά μάτια και να καταστρέφει Αρχαία;
  • Να είναι ο δούλος του ιδιοκτήτη ή του εργολάβου και να φροντίζει να τα έχει μαζί του πάντα καλά;
  • Να ανέχεται τους εξευτελιστικούς εκβιασμούς του κάθε οικοπεδούχου ή εργολάβου;
  • Να γίνει λογιστής για τις ιστορίες με το ΙΚΑ, τα ένσημα και τα μισθολογικά; Δεν έχω καμία αντίρρηση ότι είναι απαραίτητο να ξέρει κανείς τα δικαιώματα (αλλά και τις υποχρεώσεις του φυσικά) μέχρι το τελευταίο γράμμα, αλλά αυτή η κατάσταση είναι αδιανόητη.

Ή μήπως τελικά είναι καλύτερο να αλλάξει επάγγελμα;

Αυτό το καθεστώς όμως βάζει και ένα πολύ σημαντικότερο ζήτημα. Σε μια δουλειά που υπάρχει εκ των πραγμάτων ιεραρχία, όπου δηλαδή ο Αρχαιολόγος καθοδηγεί τους εργάτες, εξισώνεται τελικά με αυτούς.

Όσο ακόμη η δουλειά του Αρχαιολόγου θα είναι να ανακαλύπτει, να σώζει αρχαία και πρωτίστως να τα δημοσιεύει, το καθεστώς αυτό δεν μπορεί να υπάρχει.

Εσχάτως, έχουν ανακύψει και αρχαιολόγοι, εργαζόμενοι με δελτίο παροχής υπηρεσιών και άρα υποαμειβόμενοι και ανασφάλιστοι. Το δελτίο παροχής μάλιστα προωθείται από συγκεκριμένους φορείς δήθεν ως λύση στο αντικειμενικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από το διάταγμα του Παυλόπουλου για τους συμβασιούχους. Όμως πού και σε ποιόν παρέχει «υπηρεσίες» ο Αρχαιολόγος που εργάζεται σε ένα τέτοιο καθεστώς;

Οι αγαπητοί και πάντα σεβαστοί μόνιμοι συνάδελφοι θα έπρεπε να αναλογιστούν πολλαπλά τις συνέπειες της στάσης τους στα ζητήματα αυτά, πριν αλλάξουν πλευρό για μια ακόμη φορά στον ύπνο του δικαίου και της μονιμότητας .

Το ζήτημα της στάσης ημών των νέων συναδέλφων απέναντι σε όλα αυτά, έχει πάρα πολλές πτυχές και θα τεθεί σε σειρά επόμενων αναρτήσεων. Επιφυλασσόμεθα.

Το μόνο που έχω να πω είναι ότι δεν είμαστε /είναι καθόλου άμοιροι ευθυνών.


Σχόλια

  1. Αγαπητέ Χαιρεφάνη, καλώς ανεφάνης στη συζήτηση περί Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Μοιράζομαι τους προβληματισμούς σου και επικροτώ τις θέσεις σου. Ελπίζω πως θα βρούν αποδοχή ιδιαίτερα από νέους συναδέλφους που επιλέγουν τον δύκολο και σκολιό δρόμο της αυθύπαρκτης επιστημονικής υπόστασης και όχι τον εύκολο της ψευδο-δημοσιουπαλληλικής.
    Να είσαι καλά να γράφεις
    Sui Generis

  2. Ευχαριστώ για τα λεγόμενά σας gkav.

    Δυστυχώς από τους ομηλίκους συναδέλφους μου δεν περιμένω και πολλά. Ίσως επειδή είχα την «τύχη» να συνεργαστώ με μερικούς, οι οποίοι ήταν και παραμένουν πρώτοι στον Αγώνα για μονιμοποίηση – τι άλλο; – και στην αγοραπωλησία προστασίας από και προς συναδέλφους (με ό,τι συνεπάγεται).

    Δεν τρέφω καμία απολύτως αυταπάτη ότι οι ενδιαφερόμενοι πραγματικά είμαστε μια θλιβερή μειοψηφία. Θέλω να εκφράσω αυτήν την μειοψηφία, να δώσω ενδεχομένως βήμα στα μέλη της και – στην ιδανική περίπτωση – να ενθαρρύνω την δημιουργία και άλλων αντίστοιχων ιστολογίων. Προκειμένου, σε πρώτη φάση, να σπάσει το μονοπώλιο των αγωνιστών της Ενωτικής.

  3. Αγαπητέ Χαιρεφάνη,
    Καλή επιτυχία και καλή συνέχεια στο blog σας.
    Συμφωνώ με τα γραφόμενά σας.
    Δυστυχώς θα συμφωνήσω και στο σημείο των ευθυνών των νεοτέρων, ακόμη και συναδέλφων που μπήκαν στην Υπηρεσία με τις εξετάσεις του 2004.
    Αν και απαισιόδοξος, ελπίζω κι εγώ να αρχίσει μια σοβαρή συζήτηση από το μηδέν για την ελληνική αρχαιολογία, ώστε να μιλούμε και πάλι για αυτήν με το α κεφαλαίο.

    Την καλησπέρα μου και εις το επανιδείν

  4. Ευχαριστώ πολύ In Antis.

    Καταλογίζω ευθύνες στους εντός και εκτός της υπηρεσίας νέους συναδέλφους.

    Όσο για την σειρά των συναδέλφων που πέρασε με τον διαγωνισμό του 2004, δεν νομίζω ότι συνέτρεξε ποτέ κάποιος λόγος εναπόθεσης σημαντικών ελπίδων σε αυτήν, πέραν του πολύ θεωρητικού ότι «ως νέοι θα φέρουν και κάποια αλλαγή επί τα βελτίω στα αρχαιολογικά πράγματα», που πάνε από το κακό στο χειρότερο δυστυχώς. Έτσι και αλλιώς θα ήταν θαύμα να εμφορούνταν άπαντες από υψηλά ιδανικά και επιστημοσύνη.

    Το πρόβλημα είναι ότι, σε μία εποχή που η γνώση εξαπλώνεται με ταχύτατους ρυθμούς, η επιστημοσύνη, δηλαδή το άλφα, για το οποίο συζητάμε, έχει πάει προπάντων στους νέους έναν πολύ μεγάλο περίπατο και είναι άδηλο εάν ποτέ θα επιστρέψει.

    Και γιατί άλλωστε να το κάνει…:

    Όταν πολλοί συνάδελφοι με «αγωνιστικές περγαμηνές» ήδη από την φάση που σπούδαζαν – ακόμη και εναντίον των διαγωνισμών ΑΣΕΠ, όπως αρέσκονταν και αρέσκονται να διατυμπανίζουν – εμπλέκονται σε έναν κακώς εννοούμενο συνδικαλισμό, προωθώντας τα ίδια και όχι την αρχαιολογία;

    Όταν πολλοί συνάδελφοι πωλούν και αγοράζουν προστασία από άλλους συναδέλφους, κάνοντας πόλεμο αντίστοιχα σε όσους δεν μετέχουν στο φεουδαρχικό, αντιεπιστημονικό και αντιδεοντολογικό αυτό αλισβερίσι;

    Όταν πολλοί νέοι συνάδελφοι την έννοια της βιβλιοθήκης, που είναι συνυφασμένη με την αρχαιολογία, την έχουν μόνο ακουστά ως έπιπλο ή ως έναν χώρο, όπου διάφοροι «τρελοί» (και συνήθως άξιοι λοιδωρίας κατ’ αυτούς) ξημεροβραδιάζονται;

    Δυστυχώς το κύριο αίτημα των νέων συναδέλφων είναι να μονιμοποιηθούν/-με όλοι, καθώς όλοι είναι/είμαστε καλοί και ικανοί και ενδιαφερόμαστε εξίσου.

    Οποιαδήποτε αντιστοιχία των παραπάνω με πρόσωπα, καταστάσεις στις Εφορείες και παρατάξεις στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων πρέπει ασφαλώς να θεωρείται μόνον συμπτωματική. Αυστηρά συμπτωματική όμως.

  5. Χαιρετίζω τις απόψεις του Χαιρεφάνη!
    Το ελληνικό κράτος θα έχει πάντα ανάγκη από ανθρώπους που θα θελήσουν να φυλάττουν Θερμοπύλας, ενώ δε τους στηρίζει.
    Θα πρέπει σύντομα να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο και ό,τι θεσπιστεί να τηρηθεί πιστά ώστε οι αρχαιλόγοι να αποκτήσουν τα μέσα για την υπεράσπιση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
    Αυτό συνεπάγεται βέβαια και αξιοκρατία.
    Θα περιμένουμε ελπίζοντας …

    • Αγαπητέ Πολυδεύκη Κυδωνιεύ,

      σε καλωσορίζω στο παρόν ιστολόγιο.

      Το πρόβλημα δεν έγκειται τόσο στην πολιτική ηγεσία. Η στάση της ήταν πάντοτε δεδομένη απέναντι στα αρχαία. Το κύριο πρόβλημα είναι οι συνάδελφοι εκείνοι, οι οποίοι λειτουργούν ως ο Εφιάλτης της υπόθεσης, προωθώντας ηθελημένα ή αθέλητα τις βουλές των εκάστοτε κυβερνώντων και των μεγάλων συμφερόντων που τους στηρίζουν.

      Και έτσι τα – πάρα πολλά – θέματα που αφορούν στα αρχαία, για τα οποία θα έπρεπε να υπάρξει μια κοινή δράση, στάση και πρακτική, δεν συζητούνται ποτέ.

  6. Παρατηρώ μία σιωπή από τους μεγαλόσχημους. Τα λιμνάζοντα ύδατα δεν ταράσσονται με τίποτα. Ό, τι και να λέμε εμείς οι μικρότεροι δεν αγγίζει την ηγεσία, ούτε την πνευματική, ούτε την διοικητική. Τα πανεπιστήμια και αυτά χαμένα στους μικρόκοσμους μια άχρηστης εξειδίκευσης. Ολοι τρέχουν σε συνέδρια και εγκαίνια. Δεν υπάρχει ελπίδα για αλλαγή. Μόνο γκλαμουριά και βόλεμα. Ας κάνουμε κάτι τουλάχιστον εμείς οι λίγοι. Κάτι δυναμικό. Τώρα!

    • Ιφιμέδεια,

      γιατί να ξυπνήσουν οι μεγαλόσχημοι; Οι ίδιοι έχουν συμβάλει στην δημιουργία της παρούσας κατάστασης, δημιουργώντας το πλέγμα προβλημάτων που απασχολεί τον κλάδο, και φυσικά πολλοί από αυτούς προέρχονται από τα πανεπιστήμια, τα οποία απαξίωσαν όσο κατείχαν έδρες. Είναι μέρος του ελληνικού Μεσαίωνα.

      Μεγάλη κουβέντα αυτή, η οποία αποτελεί ευκαιρία για νέα ανάρτηση, όταν βρεθεί ο χρόνος.

      Οι δυναμικές κινητοποιήσεις ποιά μορφή μπορεί να έχουν την σήμερον;

      1) Ας ξεκαθαριστούν πρώτα τα αιτήματα του κλάδου, που αυτή την στιγμή κινούνται γύρω από το ισοπεδωτικό και επικίνδυνο περί μονιμοποίησης των πάντων.

      2) Ας θυμηθούμε όλοι, ότι παρά τα προβλήματά της, η αρχαιολογία είναι πρώτα επιστήμη (όρος που προκαλεί αλλεργικό σοκ σε πολλούς συνδικαλιζόμενους και λοιδωρείται συχνά από αυτούς).

      3) Ας κατανοηθεί ότι λόγο για την Αρχαιολογία στην Ελλάδα έχουν μόνο οι Αρχαιολόγοι, και όχι οι συντηρητές, σχεδιαστές, εργατοτεχνίτες.

      Και μετά βλέπουμε…

      Χωρίς σαφή αιτήματα είμαστε καταδικασμένοι.

  7. Αγαπητέ Χαιρεφάνη,
    δε διαφωνώ σχεδόν με τίποτα από ό,τι ανέφερες. Πράγματι ο τρόπος εργασίας των αρχαιολόγων, είτε με σύμβαση στο ΥΠΠΟ είτε με εργολάβους και ιδιοκτήτες, είναι παγκόσμια ελληνική πρωτοτυπία που μόνο στη σφαίρα του παραλόγου θα μπορούσε να έχει θέση.
    Θα πρέπει όμως να προσέχουμε τι λέμε, γιατί κάποιοι θα νομίσουν ότι οι εργαζόμενοι σε ανασκαφές που χρηματοδοτούνται ιδιωτικά, καταστρέφουν αρχαιότητες στο όνομα του ιδιωτικού συμφέροντος. Δεν είναι αυτή η πραγματικότητα, καθώς έχουν άμεση εποπτία από την υπηρεσία, και μόνο όταν μόνιμοι αρχαιολόγοι υποκύπτουν σε εκβιασμούς, ευτυχώς σπάνια, εξαναγκάζονται και οι έκτακτοι σε συνενοχή. Πάνω από 9 χρόνια εργάζομαι με αυτό το καθεστώς και φυσικά έχω ακούσει όλων των ειδών τις απειλές αλλά και το σύνηθες: «εγώ σε πληρώνω, θα κάνεις ό,τι σου πω εγώ». Είναι κουραστικό και εξευτελιστικό να τα ακούς αυτά όλη μέρα αλλά στους περισσότερους από μας είναι ξεκάθαρο ότι εργαζόμαστε για την αρχαιολογική υπηρεσία.
    Ως προς τα εργασιακά θέματα που έθιξες, υπάρχει συλλογικό όργανο που τα αντιμετωπίζει με επιτυχία, ο σύλλογος εκτάκτων αρχαιολόγων, και όποιος έχει οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να απευθυνθεί εκεί, αν δεν τα καταφέρει μόνος του.
    Ειδικά για το δελτίο παροχής υπηρεσιών, είναι καθόλα παράνομο καθώς ο αρχαιολόγος έχει εξαρτημένη σχέση εργασίας και δεν είναι εργολάβος. Γι’ αυτό έχει γνωμοδοτήσει και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Λεπτομέρεια: κανείς αρχαιολόγος απ’ ό,τι ξέρω, δεν έβγαλε με τον τίτλο του δελτίο. Συνήθως προστίθεται η λέξη ερευνητής ή μελετητής και κυρίως συγγραφέας για να μπορέσουν να του βγάλουν το παράνομο δελτίο.
    Τέλος, μην αισθάνεσαι τόσο μόνος. Πολλοί νέοι και μη αρχαιολόγοι προβληματίζονται και αγωνιούν για την κατάσταση που επικρατεί. Πολλές φορές όμως μας καταπίνει η ανάγκη της επιβίωσης που δυστυχώς είναι πολύ πιεστική.

    • Μονίμως έκτακτε συνάδελφε,

      δεν εννοώ σε καμία περίπτωση ότι όλοι οι συνάδελφοι «τα παίρνουν», αναφέρομαι στις πιέσεις που ασκούνται από τους ιδιοκτήτες και τους εργολάβους.

      Τι συμβαίνει όμως όταν δουλεύεις σε εργολάβο, σε περιοχή «υψηλής αρχαιολογικής επικινδυνότητος» με εντονότατη οικοδομική δραστηριότητα και «ανάπτυξη», και ο μόνιμος αρχαιολόγος πατάει σπάνια ή και ποτέ; Ή όταν ο Χ φύλακας της περιοχής «κανονίζει καλές συμβάσεις» με ιδιοκτήτες και εργολάβους; Κάτι τέτοια έχουν οδηγήσει στην πεποίθηση ότι εμείς «τα τρώμε», η οποία πολύ φοβάμαι ότι είναι ευρέως διαδεδομένη.

      Το σωματείο εκτάκτων όντως αντιμετωπίζει τα διάφορα θέματα, με πόση επιτυχία δεν ξέρω όμως.
      Όταν το σωματείο με υποχρεώνει να γραφτώ σε αυτό και να πληρώσω, με την απειλή ή εκβιασμό ότι, εάν δεν το πράξω, δεν θα με καλύψει, όταν έχω πρόβλημα, εγώ τι κάνω; Αυτό το λένε, κατά κάποιο τρόπο, νταβατζιλίκι, πρακτική πολύ αγαπητή σε όλους τους συνδικαλιστές, μονίμους τε και εκτάκτους.

  8. Έστω και λίγο αργά ανακάλυψα το μπλογκ και θα ήθελα να παρατηρήσω σε κάποια.
    α. ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΩ ότι »η αρχαιολογία δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα» ΑΝΤΙΘΕΤΑ το νεοελληνικό έθνος και η ιδεολογία του στηρίχθηκαν αποκλειστικά σε αυτήν και στη νεορθοδοξία σε ένα απίστευτο πάντρεμα που μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να συμβεί. ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ότι το ελληνικό κράτος έχει ξοδέψει περισσότερα για ανασκαφές παρά για να χτίσει νοσοκομεία! Ελπίζω να υπάρξουν κάποτε σχετικές έρευνες αλλά ένα απλό ξεφύλλισμα του Αρχαιολογικού Δελτίου φτάνει.
    β. »Η αρχαιολογική υπηρεσία στελέχώνονταν πάντα από επιστήμονες ικανούς και κυρίως μαχητικούς» Αλήθεια! θα ήθελα να μου γνωρίσεις μερικούς από αυτούς! Μήπως είναι αυτοί που έθαψαν όλη την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη (και άλλες πολλές πόλεις) κάτω από τις πολυκατοικίες?
    Μήπως αυτοί που πήγαιναν στα νησιά για δουλειά μόνο το καλοκαίρι (και αφού εξασφάλιζαν διαμονή και διατροφή) ή μήπως αυτοί που εξασφαλίζουν χρηματοδοτήσεις μόνο για τα μνημεία που »έσκαψαν» οι »ίδιοι» επειδά τα άλλα δημοσιεύτηκαν παλιότερα και δεν προσφέρουν τίποτα στην απύθμενη ματαιοδοξία τους!! Αλήθεια πως θα νοιώθατε αν ένας Δάσκαλος περίμενε το καλοκαίρι για να πάει να διδάξει στο σχολείο ή ένας Γιατρός αρνιόταν να βοηθήσει ασθενή επειδή ο προηγούμενος γιατρός είχε πεθάνει ή συνταξιοδοτηθεί?
    γ. Με ποιούς τοπικούς άρχοντες έχουν έρθει σε σύγκρουση οι αρχαιολόγοι με εξαίρεση μετρημένες στα δάκτυλα εξαιρέσεις? Εγώ και πολλοί άλλοι βλέπω τους αρχαιολόγους να πεθαίνουν για να έχουν τις καλλίτερες σχέσεις μαζί τους, πεθαίνουν για μία Φωτογραφία, για μια πρόσκληση σε ημερίδα, για ένα πλάνο στη Τιβί!Τους κολακεύουν συνέχεια και τους χαιδεύουν τα αυτιά με τα απίστευτα και μοναδικά ευρήματα που καθιστούν το Άνω Τσαρδίμπασι τη μητρόπολη του κόσμου….συνεχίζεται

  9. Φίλε μου λυπάμαι που σε ενοχλώ ξανά μέσω του μπλογκ σου, αλλά νομίζω ότι κάποια πρέπει να ειπωθούν. Λες λοιπόν ότι η Αρχαιολογία είναι Λειτούργημα. Γιατί η ανασκαφή και η » μελέτη» αρχαίων πολιτισμών είναι λειτούργημα? Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι προσφέρουν ιστορική γνώση. Αλήθεια έψαξες ποτέ να δεις πόσες διαφορές έχουν τα σημερινά σχολικά και πανεπιστημιακά βιβλία από αυτά 50 χρόνια πριν? καμία σχεδόν, κι όμως έγιναν χιλιάδες ανασκαφές τα τελευταία 50 χρόνια. Μάλλον χρειάζεται να είμαστε διπλά προσεκτικοί όταν μιλάμε για λειτούργημα και ειδικά στην Ελλάδα. Θα μπορούσες βέβαια να πεις ότι λειτούργημα είναι να σώζεις τον πλούτο της χώρας σου από την καταστροφή. ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ ΟΜΩΣ. Μέχρι σήμερα οι λαθρανασκαφείς έχουν ρημάξει την χώρα από άκρη σε άκρη και κανένας αρχαιολόγος που ασκεί Λειτούργημα δεν βγήκε να παραιτηθεί από ντροπή, να απεργήσει πραγματικά και να μείνει νηστικός μέχρι η πολιτεία να αντιληφθεί το πρόβλημα. ΑΥΤΟ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΘΑ ΗΤΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ! Ποτέ οι αρχαιολόγοι δεν έκαναν μία σοβαρή απεργία, ποτέ δεν έθεσαν στην πολιτεία τις ευθύνες της ουσιαστικά.
    Όσο για την κατάρτιση, ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΠΟΤΕ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ ΠΟΣΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ ΕΚΑΝΑΝ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΟΝΤΑΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΜΕ ΑΔΕΙΕΣ ΑΠΟ 3 ΕΩΣ 5 ΧΡΟΝΙΑ (κάποιοι και στα γεράματα).
    Όμως όσο μου επιτρέπεις θα …συνεχίζεται

  10. Αγαπητέ Ληγμένε,

    καλώς ήρθες στο ιστολόγιο.

    Ποτέ δεν είναι αργά να συζητήσουμε για την κατάσταση και το χάλι της αρχαιολογίας στην Ελλάδα. Και η συζήτηση θα συνεχιστεί όσο πάρει, μην ανησυχείς καθόλου 🙂

    Δεν ξέρω κατά πόσον ισχύει αυτό που λες για την επένδυση του Ελληνικού Κράτους στην αρχαιολογική έρευνα. Δεν γνωρίζω κάποια σχετική έρευνα για τις δημόσιες δαπάνες και την κατανομή τους. Επίτρεψέ μου όμως να διαφωνήσω στο «ξεφύλλισμα του ΑΔ». Το ΑΔ, παρά την χρησιμότητά του, δεν συνιστά δημοσίευση και επομένως δείκτη της σχετικής μέριμνας του Κράτους. Αν μιλήσουμε για τις, αναλογικά λίγες, διατριβές των συναδέλφων, η βάση της συζήτησης αλλάζει.

    Θα συμφωνήσω όμως, δυστυχώς, απόλυτα για ό,τι λες για τους αδειούχους και τις «επιδημίες» τους.

    Εν μέρει θα συμφωνήσω επίσης και για τον πολιτικαντισμό ορισμένων συναδέλφων που κάνουν δημόσιες σχέσεις πάνω στα αρχαία, μερικοί από τους οποίους προβάλλουν και «αναδεικνύουν», συνήθως με κακό τρόπο, το εκάστοτε Τσαρδιμπασι. Θα σου επισημάνω όμως ότι δεν είναι όλοι έτσι. Η κατάντια της Ελληνικής Αρχαιολογίας έχει βαθύτερα αίτια. Αυτά που αναφέρεις είναι «απλώς» η κορυφή του παγόβουνου. Προτίθεμαι να ασχοληθώ με αυτά τα αίτια σε επόμενες αναρτήσεις.

    Τα ελληνικά εγχειρίδια αναπαράγουν συνήθως τα αντίστοιχα ξένα, τα οποία επίσης δεν έχουν αλλάξει οπτική, ως προς το θέμα της διαφοροποίησης της Αρχαιολογίας από την Ιστορία Τέχνης τουλάχιστον. Δες ιδίως τα γερμανικά, και θα με εννοήσεις απολύτως.

    Η μελέτη του αρχαίου πολιτισμού έχει πλέον ξεφύγει από τους στόχους της εκάστοτε Κυβέρνησης και κατοχυρώνεται πλέον από διεθνείς συνθήκες, που αν δεν τις τηρήσουμε την έχουμε επιεικώς βάψει ως χώρα.

    Το σχόλιό σου για τους, παλαιούς τουλάχιστον, αρχαιολόγους της Υπηρεσίας, οι οποίοι (δεν) είχαν συγκρουστεί με τοπικές αρχές και εργολάβους ή ακόμη και με την πολιτική ηγεσία, είναι τουλάχιστον άδικο και ισοπεδωτικό. Θα δεχτώ ότι στην Αθήνα ιδίως οι Εφορείες ελαφρώς ξύνονται, σε καμία περίπτωση όμως δεν συμβαίνει αυτό πανελλαδικά. Δες π.χ. τι έργο έχουν να επιδείξουν Εφορείες στις παραμεθορίους περιοχές (Μακεδονία, Δωδεκάνησα φερ΄ειπείν).

    Το ίδιο ισχύει και για όσους «πήγαιναν το καλοκαίρι να σκάψουν». Μάλλον δεν γνωρίζεις τι εισίν: Ζαφειρόπουλος και Ζαφειροπούλου, Ντούμας, Ζερβουδάκη, Τσάκος, Κωνσταντινόπουλος και τόσοι άλλοι μαθητές τους, που και σε συνέδρια εμφανίζονται και σοβαρό επιστημονικό έργο έχουν συνολικά, για να καταδικάζεις άπαντες. Εσύ τί ακριβώς έχεις κάνει, για να τους κατακεραυνώνεις όλους τόσο άνετα; Για το πόσο ικανοί ήταν αυτοί ερευνητικά, σε συμβουλεύω να κοιτάξεις π.χ. το THESCRA και το Haus und Stadt και ποιοί γράφουν εκεί μέσα.

    Το όνομά σου δηλώνει ότι έχει λήξει η χρονοκάρτα των 24 μηνών; Αν ναι, λήγω και εγώ σε λίγο 🙂

  11. Φίλε Χαιρεφάνη,
    η κάθε λέξη σου σηκώνει σελίδες απαντήσεις και ελπίζω να έχω κουράγιο να σου γράψω κάποια εν καιρώ. Τώρα θα μείνω λίγο στο τέλος.
    Είναι πολύ άδικη η ερώτηση για το τι έχω κάνει εγώ. Αν μπω στο τριπάκι να σου απαντήσω (δημόσια) είναι σα να γλείφω εκεί που φτύνω.
    Μπορώ όμως να σου πω δημόσια τι δεν έχω κάνει.
    1.ΔΕΝ ΕΧΩ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΙ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΛΟΓΟΔΟΤΩ ΠΟΥΘΕΝΑ
    2. ΔΕΝ ΜΕ ΥΠΗΡΕΤΕΙ Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΜΟΥ ΑΛΛΑ ΕΓΩ ΕΚΕΙΝΗ
    3. ΔΕΝ ΕΧΩ ΥΠΟΤΑΞΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΜΟΥ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ.
    4. ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΩ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ.
    και άλλα πολλά που όπως είπα παραπάνω ελπίζω να βρω το κουράγιο να σου τα γράψω.
    με έβαλες σε πειρασμό με την αναφορά στη Μακεδονία και τα Δωδεκάνησα, όπου η υπόθεση έχει πολύ ψωμί…συνεχίζεται

  12. Καλή σου μέρα φίλε Ληγμένε,

    κατ’αρχήν δεν είχα πρόθεση να προσβάλω ή να θίξω με την συγκεκριμένη ρητορική ερώτηση.

    Χαίρομαι που ανοίγουμε μια τέτοια συζήτηση.

    Επειδή έχω δουλέψει σε άλλη Εφορεία παραμεθορίου, με πολύ σημαντικό Έργο, αλλά και με όλα αυτά που αναφέρεις ταυτόχρονα στο τελευταίο σου σχόλιο, καταλαβαίνω πάρα πολύ καλά αυτό που εννοείς.

    Το θέμα είναι ότι δεν μπορείς να τσουβαλιάζεις άπαντες. Γιατί στις Εφορείες υπάρχει και κόσμος που και επιστημονικά δουλεύει και προπάντων ΑΘΟΡΥΒΑ , χωρίς να μπαίνει σε διαδικασίες πολιτικής «Αυλής», σε πείσμα της όλης κοινωνικής – πολιτικής κατάστασης, που μπορεί να αναπαράγεται ενδοϋπηρεσιακά από συναδέλφους – συγγενείς και φίλους της εκάστοτε ηγεσίας. Και εδώ φαντάζομαι ότι με εννοείς για τις περιοχές που ανέφερα στο προηγούμενο σχόλιό μου και έχουν ωραίο ψωμί ολικής άλεσης 🙂


Σχολιάστε

Kατηγορίες