Αναρτήθηκε από: chairephanes | 29 Μαΐου, 2010

Χρεωκοπία…

Καθώς φαίνεται, πάμε δυστυχώς κατά εκεί ολοταχώς και οι συνέπειες των νέων μέτρων θα είναι ακόμη πιο δυσβάστακτες, όχι μόνο κοινωνικά. Τα αρχαία αναμένεται να υποφέρουν ακόμη περισσότερο από την δυσπραγία. Πέρα από τα στερεότυπα, πλην όμως αληθινά, περί «αχαλίνωτου καπιταλισμού», «επέλασης του κεφαλαίου» κλπ., ο κίνδυνος της εμπορευματοποίησης της πολιτισμικής μας κληρονομιάς είναι πλέον πάρα πολύ μεγάλος. Μπροστά στην ανάγκη εξεύρεσης χρημάτων για τα κρατικά ταμεία, οι πιέσεις για παραχώρηση μνημείων για διαφημίσεις, κοινωνικές εκδηλώσεις, θα ενταθούν στον μέγιστο πια βαθμό. Μάλλον στα χνάρια της Ιταλίας του Μπερλουσκόνι θα βαδίσει η Ελλάδα, όπου πολλά μνημεία εκμισθώνονται σε ιδιώτες για μακρές περιόδους (π.χ. οι ναοί στον Ακράγαντα επί 30ετία!!!). Δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε και εδὠ διοργάνωση πολυτελών γευμάτων σε αρχαιολογικούς χώρους, όπως συμβαίνει ήδη στην Τουρκία και –αν δεν με απατάει η μνήμη μου – συνέβη και στην Αγορά της Αθήνας, όταν ζήτησε τον χώρο η Vodafone («Μιλάτε… Σας Ακούμε!!!!»).

Οι εργολάβοι αναμένεται πλέον να εδραιωθούν ως καθεστώς, καθώς οι ανασκαφές πλέον θα χρηματοδοτούνται είτε από τους ίδιους είτε από τους οικοπεδούχους. Οι Εφορείες όμως θα ξυπνήσουν για να καταλάβουν ότι έχουν την δύναμη να τους βάλουν χαλινάρι; Ή θα συνεχιστούν τα ήδη πολλά κρούσματα ανασφάλιστης ή / και κακοπληρωμένης εργασίας των αρχαιολόγων; Πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό ότι δεν γίνεται να αφήνεται ο έκτακτος αρχαιολόγος να κανονίζει με τον εργολάβο ή τον οικοπεδούχο τα του μισθού του ερήμην της Εφορείας. Διαφορετικά θα φτάσουμε στο σημείο Έφοροι να νίπτουν τας χείρας τους σε κακοπληρωμένους συναδέλφους, ευχόμενοι απλά σε αυτούς «καλή τύχη στη συνέχεια». Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά γεγονότα είναι απλώς συμπτωματική…

Άραγε τί γίνεται με τα ευρήματα και την τήρηση των γενικών αρχών της ανασκαφικής έρευνας, όταν ήδη νέοι συνάδελφοι προσλαμβάνονται από εργολάβους χωρίς καν την υπόδειξη των αρμόδιων Εφορειών; Είναι δυνατόν να υποχωρεί η Εφορεία στο θέμα της επιλογής των αρχαιολόγων, επειδή «δεν τους θέλει ο εργολάβος»; Ποιούς κρίνει καλούς ο εργολάβος άραγε; Αυτούς που «ξεπετάνε» την ανασκαφή στο έργο του ή αυτούς που δουλεύουν συστηματικά αρχαιολογικά; Ποιός εγγυάται ότι τα ευρήματα θα μεταφέρονται στο εκάστοτε Αρχαιολογικό Μουσείο, αντί να καταλήγουν σε μεγάλες δημοπρασίες του εξωτερικού;
Και εδώ η ομοιότητα με την πραγματικότητα είναι εξόφθαλμη, πάνω από όλα όμως -και πάλι – συμπτωματική…
Ισχύει άραγε ότι υπάρχουν ήδη «στρατιές» αρχαιολόγων που σκάβουν ερήμην της Εφορείας – άρα λαθραία ουσιαστικά – στα πλαίσια διαφόρων τεχνικών έργων μεγάλων φορέων (φυσικό αέριο, ΜΕΤΡΟ κλπ.);

Παρ’ όλα αυτά η κρίση είναι η ευκαιρία να σταματήσει και το παραμύθι των «πάγιων και διαρκών αναγκών» που καλύπτουν νέοι συνάδελφοι, οι οποίοι με 1-2 συμβάσεις απαιτούν άμεση μονιμοποίηση άνευ όρων στο δημόσιο. Το ότι διατυπώνεται το συγκεκριμένο αίτημα, ώστε «να μπούν όσο περισσότεροι γίνεται» είναι βαρύτατη αστοχία. Προπάντων όταν διατυπώνεται από συναδέλφους, που δεν αντιλαμβάνονται την ισοπέδωση που θα επέφερε κάτι τέτοιο, η οποία σε τελική ανάλυση θα απέβαινε εις βάρος τους.

Είναι τραγικό ότι έπρεπε να φθάσουμε σε τόσο έσχατο σημείο. Δυστυχώς, η χρεωκοπία έχει επέλθει ήδη εδώ και μερικές δεκαετίες, στο βασικότερο επίπεδο, αυτό της νοοτροπίας.


Σχόλια

  1. Για το θέμα της χρήσης των μνημείων, ελπίζω να μην γίνουμε Ιταλία (κι όχι μόνο), αν και κάποιος μπορεί να πετάξει το επιχείρημα των χρημάτων σε περίοδο κρίσης. Παρόλα αυτά είναι γεγονός ότι θα «σφίξουν» και άλλο τα πράγματα. Ευκαιρία να αλλάξουν πολλά πράγματα στο ΥΠΠΟ.

    Για τα ιδιωτικά έργα και τους αρχαιολόγους, έχετε δίκιο. Και διάβασα και την ανακοίνωση του ΣΕΑ. Ποιος όμως είναι υπεύθυνος για την σωστή τήρηση μνημονίων, όρων και νόμων; Δεν είναι η Εφορεία, το ΥΠΠΟ;

  2. In Antis,

    νομίζω ότι ως κράτος έχουμε πάψει να αναζητούμε και να βρίσκουμε δικές μας λύσεις, καταφεύγοντας πάντοτε στις «εύκολες» εισαγόμενες λύσεις.

    Επομένως, πιστεύω ότι το ιταλικό (και πράγματι όχι μόνο) μοντέλο θα το δούμε πολύ σύντομα εδώ. Μπροστά στην εκχώρηση αρχαιολογικών χώρων σε ιδιώτες για μακρές περιόδους, τα πολυτελή δείπνα σαν αυτά που οργανώνονται π.χ. στην Έφεσο, ή η παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων για φωτογραφίσεις μοντέλων, ή ακόμη και το γύρισμα διαφημίσεων πολυεθνικών εταιρειών, θα είναι η πλέον ανώδυνη έκφανση της εμπορευματοποίησης της αρχαιότητας. Εκτός και αν δούμε τον Οπισθόδομο του Παρθενώνα να χρησιμοποιείται πάλι, όπως τον καιρό του Δημητρίου του Πολιορκητή 😉

    Σίγουρα όλα αυτά είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα στο ΥΠΠΟ και στο κράτος ευρύτερα. Το ερώτημα είναι όμως, εάν θέλει το κράτος να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές. Και εδώ η απάντηση είναι – πολύ φοβάμαι – όχι.

    Για την αρμοδιότητα της Εφορείας (ΥΠΠΟ) στην τήρηση των νόμων συμφωνώ απολύτως. Το ειρωνικό – και ταυτόχρονα εξοργιστικό – με την ανακοίνωση του ΣΕΑ είναι ότι την υπογράφουν μέλη του Συλλόγου, που στις δικές τους Εφορείες έχουν δώσει το απόλυτο ελεύθερο στους εργολάβους και τον κάθε ιδιώτη, όπως στην μαγευτική Αργολίδα.

    υ.γ. Απολογούμαι τόσο για το καθυστερημένο «ανέβασμα» της απάντησής σας, αλλά για αδιευκρίνιστο λόγο, είχε περάσει στα spam.

  3. Χθες έπεσα σε αυτό:

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_12/06/2010_404181

    Κατά φωνή! Χμμ…

    Για τις εισαγόμενες λύσεις συμφωνώ. Ξέρετε κάνω καμιά φορά την αφελή σκέψη, ότι ακόμη και τώρα κανείς δεν φαίνεται έτοιμος να κάνει τον απολογισμό του, να βάλει κάτω τα δεδομένα και να δει πώς θα πορευθεί. Αλλά από την άλλη, σκέφτομαι ποιος θα κάνει κάτι τέτοιο; Οι ίδιοι που δημιούργησαν και συντηρούν το χάος; Απελπισία…

  4. Η σκέψη σας, In Antis, δεν είναι καθόλου αφελής. Εκτός όμως από τους υπεύθυνους για την τωρινή κατάσταση, που είναι αδύνατο να μπουν σε αυτήν την διαδικασία, νομίζω ότι το μεσογειακό, ή ορθότερα νεοελληνικό, μας ταμπεραμέντο δεν σηκώνει την γόνιμη ενδοσκόπηση και την αυτοκριτική. Η χρεωκοπία, έτσι και αλλιώς, προωθείται και ως στάση ζωής από τα ΜΜΕ, ιδίως την ανεκδιήγητη ελληνική τηλεόραση.

    Επί του άρθρου:

    Για το ίδιο κτήριο στην Φειδίου είχε εκδηλώσει επανειλημμένως ενδιαφέρον, αν δεν κάνω λάθος, και το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Το κτήριο πρέπει να ανήκε προηγουμένως στην ΓΣΕΕ ή την ΑΔΕΔΥ…

    Για την πώληση ή μακρόχρονη ενοικίαση των νεοκλασικών είμαι απολύτως υπέρ.
    Το όφελος θα ήταν πολλαπλό και επιτέλους η Αθήνα θα διέσωζε τον – όχι ακόμη χαμένο – αρχιτεκτονικό της χαρακτήρα, ιδίως τώρα που προελαύνουν τα εκνευριστικά μοδάτα lofts. Το Μεταξουργείο και τα Πετράλωνα είναι δύο από τις περιοχές, στις οποίες αυτή η εξέλιξη είναι ορατή. Ο σκοπός είναι να επαναληφθεί το φοβερά «επιτυχημενο» παράδειγμα του Ψυρρή, στις δύο ομορφότερες γειτονιές της Αθήνας.

    Πρόπερσι ανακάλυψα ότι το πάρκινγκ στην Σίνα, στο τμήμα μεταξύ Ακαδημίας και Πανεπιστημίου, ήταν κάποτε ένα υπέροχο νεοκλασσικό, από το οποίο διατηρείται η μία παραστάδα του πολύ μεγάλου παραθύρου με ωά (!!!!) επί της Σίνα. Και αυτό το προσπερνάμε καθημερινά.

    Αλλά και η συμπεριφορά μας στα σωζόμενα μνημεία του νεοκλασικισμού, όπως η Ακαδημία και το Πανεπιστήμιο, με τα συνθήματα και το στόλισμα των αγαλμάτων, δείχνει ακόμη περισσότερο πόσο αυτοκτονικοί είμαστε.

  5. Θα συνεχίσω να παίζω το δικηγόρο του διαβόλου. Υπόθεση εργασίας: στη θέση ενός νεοκλασικού βάζουμε έναν χώρο ή ένα μνημείο, το θέατρο Οινιαδών π.χ. Κι έρχεται μια εταιρεία, ας πούμε η Ancient Hosting Ltd. και λέει ότι αναλαμβάνω τα έξοδα ανασκαφής, αναστύλωσης, συντήρησης με αντάλλαγμα την παραχώρηση του χώρου για διάφορες εκδηλώσεις.
    Υπερβολικό σε σχέση με τη ενοικίαση των νεοκλασικών. Αλλά κατά βάση η ίδια λογική. Δεν μπορούμε να συντηρήσουμε ένα μνημείο, άρα προκειμένου να ρημάζει το δίνουμε σε κάποιον που μπορεί. Κι ελέγχουμε (λέμε τώρα) αν τηρούνται οι όροι χρήσης τους, όπως π.χ. στο «Αβέρωφ».

    Τί λέτε;

    Υ.Γ. Αν όντως έχει ενδιαφερθεί το DAI για τον χώρο, προτείνω να τους το πουλήσουμε αμέσως. Αφού το συντηρήσουν, κάνουμε χρήση της δικαστικής απόφασης για κατάσχεση γερμανικής περιουσίας. Και υλικά (έτοιμο κτήριο, έσοδα από την πώληση) και ηθικά (βλ. Μέρκελ) κερδισμένοι!

  6. Καλώς κάνετε τον δικηγόρο του διαβόλου 🙂

    Έχω όμως μια απορία: Το κτήριο Αβέρωφ στο Πολυτεχνείο έχει εκχωρηθεί σε ιδιώτες;

    Για τις φιέστες στον άλλο «Αβέρωφ» (το θωρηκτό) θα διαβάσατε φαντάζομαι (αν και δεν γνωρίζω τίποτα περί του ιδιοκτησιακού του καθεστώτος αυτού του τόσο σημαντικού κομματιού της σύγχρονης ιστορίας μας).

    Για τα νεοκλασικά φοβάμαι ότι η ενοικίαση ή πώλησή τους είναι πλέον η μόνη λύση, ιδίως για το Μεταξουργείο και τα Πετράλωνα, που έχουν μπει στα σχέδια για περαιτέρω «ανάπτυξη», με βάση τις προαναφερθείσες εύκολες εισαγόμενες λύσεις, που καταλήγουν τελικά να είναι ελαφρώς (ή και βαρύτατα) βλαχομπαρόκ, προπάντων ως κακέκτυπες.

    Λέγοντας αυτά, έχω κατά νου την περίφημη πολυκατοικία στην γωνία των οδών Μαραθώνος και Γερμανικού στο Μεταξουργείο, η οποία προορίζεται για «διασημότητες», που θέλουν προφανώς να βρεθούν κοντά στον «απλό λαό»…

    Όσο για τον έλεγχο της τήρησης των συμφωνημένων κατά την εκχώρηση του κάθε κτηρίου όρων, όλα εναπόκεινται στον ελέγχοντα.

    Πριν μερικά χρόνια η Παλαιά Ταινιοθήκη (οικία του πρωθυπουργού Δεληγιώργη), η οποία κάηκε το 1997, επρόκειτο να εκχωρηθεί σε ιδιώτη για να γίνει εστιατόριο. Τελικά θα στεγάσει την Πινακοθήκη της Βουλής ευτυχώς.

    Η ιδέα σας για το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο είναι δαιμόνια 🙂

    Θα προτιμούσα όμως το κράτος να έπαιρνε το κτήριο της Πρεσβείας, παρά να προχωρήσει στην κατάσχεση μορφωτικών ιδρυμάτων, που αν μη τι άλλο έχουν προσφέρει πολλά.

    υ.γ. Σχετικά με την Ancient Hosting Ltd. είχα ενδιαφέρουσα σχετική συζήτηση πρόσφατα, όπου άκουσα το (μέχρι τώρα τουλάχιστον) εξωφρενικό για την δυνατότητα να διαθέσει μια εταιρεία τους πόρους για την έρευνα μιας αρχαίας πόλης, και αφού τελικά αυτή οριοθετηθεί, να αναπτυχθεί γύρω πρότυπος τουριστικός οικισμός. Για εκδηλώσεις κλπ. δεν ειπώθηκε κάτι σχετικό, αλλά φανταστείτε κάτι τέτοιο στην Όλυνθο… Μάλλον θα βλέπαμε την ανάσταση του Robinson.

    Εάν τελικά είχε εφαρμοστεί ο αρχικός πολεοδομικός σχεδιασμός της Αθήνας, που προέβλεπε η νέα πόλη να αναπτυσσόταν έξω από την έκταση της αρχαίας, θα υπήρχε ένα καλό προηγούμενο για την εφαρμογή τέτοιου τύπου ιδεών. Αλλά επειδή η Ελλάδα καλείται αλλιώς και Εργολαβιστάν, τέτοιες ιδέες auf keinen Fall!!!

  7. Επιπλέον, ένα παράδειγμα για τον κομπλεξισμό που προωθείται ως προς την διατήρηση έστω του εναπομένοντος αρχιτεκτονικού χαρακτήρα της Αθήνας, είναι το παρακάτω αρθράκι του Ρηγόπουλου, ο οποίος αρθρογραφεί στην Καθημερινή και στην LifO υιοθετώντας κατά καιρούς θέσεις «αιρετικές» και «νόστιμες», όπως π.χ. ότι για όλα φταίει η Αρχαιολογική Υπηρεσία ή ότι έπρεπε τα κτήρια στην Διονυσίου Αρεοπαγίτου να πέσουν για χάρη του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης (του πρώτου «world class» Μουσείου της Αθήνας λέει):

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_1_19/10/2008_288773

    Αναρωτιέμαι, γιατί πρέπει να καταδικάσουμε έναν αρχιτεκτονικό ρυθμό σε «τέλος εποχής»…

    Για να γκρινιάζουμε πάντοτε, ότι η Αθήνα δεν έχει αρχιτεκτονικό χαρακτήρα και να την αντιπαραβάλουμε π.χ. με το Βερολίνο που βγάζει οδηγούς αρχιτεκτονικής ΑΝΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑ, δίνοντας τέλεια αφορμή να περιπλανηθεί κανείς.

  8. Χαιρεφάνη,

    Στο θωρηκτό αναφερόμουν. 🙂

    Για την Όλυνθο (και κάθε Όλυνθο) ούτε ως αστείο. Της έχω και αδυναμία…

    Για το DAI, η ιδέα δεν είναι δική μου (απλώς την προσάρμοσα στα νέα δεδομένα!). Αν θυμάμαι καλά ήταν πριν καμιά δεκαριά χρόνια όταν είχε βγει η απόφαση δικαστηρίου και είχαν ξεκινήσει οι ενέργειες για κατάσχεση του Goethe κα του DAI. Πολύ θα ήθελα να έβλεπα παρόμοιες κινητοποιήσεις και για άλλα θέματα από τους εκπροσώπους της ελληνικής Αρχαιολογίας…Την πρεσβεία λίγο δύσκολο, θεωρείται αιτία πολέμου. Και δεν μας παίρνει τελευταία. Είναι και που έχουμε μόνο Leopard…;)

    Και να σκεφτεί κανείς ότι το Βερολίνο σχεδόν ισοπεδώθηκε…

    Για τον Ρηγόπουλο έχω διαβάσει και παλιότερα. Τα καλύτερα…Φανταστική η σύνδεση της θεωρίας της αρχιτεκτονικής και του τοπίου με όρους αγοράς στο άρθρο.

    «Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι η χρονική απόσταση που μας χωρίζει πλέον από την περίοδο του νεοκλασικισμού είναι αρκετά μεγάλη ώστε να εξακολουθήσει να μας συγκινεί με τον ίδιο τρόπο».
    Diamond…


Σχολιάστε

Kατηγορίες